§§§Spør advokaten
NTFs advokater får mange spørsmål om praktiske og juridiske problemstillinger fra tannlegenes hverdag. Tidende tar opp enkelte av disse problemstillingene i en egen spalte. Leserne oppfordres til å komme med egne spørsmål som enten kan sendes til redaksjonen eller direkte til Dag E. Reite.
Rett til sykepenger
Jeg ansatte en tannhelsesekretær som hadde vært hjemmeværende noen år. Etter at hun hadde vært på arbeid i to og en halv uke ble hun syk. Jeg mener å ha hørt at man må opparbeide rett til sykepenger og derfor utbetalte jeg ikke sykepenger for arbeidsgiverperioden. I ettertid har det oppstått spørsmål om det er riktig eller ei og om den ansatte hadde rett til sykepenger for denne sykdomsperioden. Hvordan er reglene egentlig?
Svar: Det fremgår i folketrygdloven § 8-18 at for å få sykepenger fra arbeidsgiveren – altså deg – så må arbeidstakeren ha vært ansatt hos deg i minst fire uker.
Det følger videre av folketrygdloven § 8-2 at for å få rett til sykepenger fra NAV så må medlemmet (i denne sammenheng menes medlem i folketrygden, min bemerkning) ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før vedkommende ble arbeidsufør. Da den ansatte ikke kom direkte fra annen jobb da hun ble ansatt hos deg så vil hun heller ikke få sykepenger fra NAV. Dessverre kan denne regelen slå uheldig ut for henne hvis sykdommen varte utover arbeidsgiverperioden.
Uansett, svaret på ditt spørsmål er at det er et kriterium med en «opptjeningstid» både for retten til sykepenger fra deg som arbeidsgiver og for utbetaling av sykepenger fra NAV. Du har med andre ord forstått reglene helt korrekt.